گاو در حال خوردن آب

مدیریت حشرات در دامداری بخش ششم: مدیریت فیزیکی

عناوین مقاله
1 دقیقه برای مطالعه

جلوگیری از ورود حشرات به محیط‌های بسته

جلوگیری از دسترسی و ورود آفات به یک منطقه، روشی قابل اعتماد برای کنترل آنهاست. در یک مزرعه شيري، با توجه به حرکت مداوم گاوها و تردد پرسنل در داخل و خارج از بهاربند و سالن‌های شیردوشی، ممکن است این روش به خوبی عمل نکند؛ اما می‌تواند در مناطق خاصی مانند محل‌های شیردوشی مفید باشد. لذا باید از بسته بودن پنجره‌ها و یا سالم بودن توری آنها اطمینان حاصل کرد.  همچنین درزبندی اطراف لوله‌‌های آب و دهانه‌ی آنها که اغلب به محل‌ شیردوشی و یا ساير مكان‌ها راه میابند به جلوگیری از ورود حشرات موزی کمک شایانی می‌کند.

تله نوری حشرات

تعدادی از حشرات، از جمله مگس‌های خانگی، جذب منابع نور ماوراء بنفش (UV) مورد استفاده در تله‌های نوری می‌شوند (این تله‌ها، با نام تله‌های نور سیاه نیز خوانده می‌شوند)

نوری

اين تله‌ها از چراغ و توري الكتريكي تشكيل شده‌اند كه حشرات براي رسيدن به منبع نور مجبور به عبور از توري الكتريكي (جايي كه شوك الكتريكي دريافت مي‌كنند) هستند. این فرآیند اغلب باعث انفجار حشرات و پخش اعضای بدن آنها به اطراف می‌شود که این اتفاق منجر به نگرانی‌هایي در مورد آلودگی، به ویژه در مناطق فرآوری مواد غذایی شد. امروزه اين تله‌ها هنوز به چراغ‌های UV مجهز هستند، اما توري‌هاي الكتريكي آن با یک تخته چسب جایگزین شده‌اند. این نوع تله نوري برای استفاده در محل‌های شیردوشی  ایده آل است. در صورت امکان، تله‌ها را  1.5 متر بالاتر از زمین قرار داده و در طول فصل مگس هر ماه آن‌ها را نظافت و تخته‌های چسب را تعویض ‌کنيد. همچنین تعویض لامپ‌ها باید به طور سالیانه صورت گیرد، زیرا لامپ‌های UV مدت زمان زیادی قبل از سوختن جذابیت خود را برای حشرات به خصوص مگس از دست می‌دهند.

طعمه تله

برخی از حشرات مانند سوسک‌ها، جذب بوی برخی از غذاها شده؛ بنابراین می‌توان از بوهای تخمیری بسیار فرار در تله‌های این حشرات استفاده کرد. مثالی از آن، تله شیشه‌ای خانگی است که می‌توان از آن برای بررسی جمعیت سوسک‌های یک منطقه استفاده کرد. و یا درصورت کوچک بودن منطقه ممکن است به عنوان یک گزینه کنترلي استفاده شود.

در این روش، از یک شیشه به اندازه یک کوارت یا يك گالن استفاده كرده و سطح داخلی گردن شیشه را با یک فیلم ژله نفتی مي‌پوشانند؛ سپس، یک تکه کوچک نان را در کف شیشه قرار داده و آن را با 15 تا 20 میلی لیتر آبجو، آب میوه تخمیر شده یا یک تکه کوچک موز کاملا رسیده مرطوب مي‌كنند. سپس شیشه‌ها را در مناطق تردد سوسک‌ها، مانند سینک و یا حمام، کنار دیوارها یا اطراف مخازن آب گرم قرار داده و هر صبح حشرات به دام افتاده را از بين می‌برند.

مدیریت نور

عنکبوت‌ها، جذب ساختارهای نوري موجود در مزارع گاو شيري به خاطر وجود حشراتي كه از آن‌ها تغذيه مي‌كنند، می‌شوند. انواع حشرات به غیر از مگس‌ها و سوسک‌ها جذب نورهایی شده که اطراف سازه‌ها در هنگام شب استفاده می‌شود. این اتفاق ممکن است باعث جذب بیشتر عنکبوت‌ها شود.

بنابراین در صورت امکان، میزان نور استفاده شده در شب را کاهش داده و یا از نورهایی که جذابیت کمتری برای حشرات دارند، استفاده شود. نورپردازی با طیف زرد نسبت به نور سفید روشن یا مهتابی، جذابیت کمتری برای حشرات دارد.

حذف فیزیکی

امروزه برای کنترل آفات، از جاروبرقی‌ها نيز استفاده مي‌شود که موفقیت خوبی را به دنبال داشته است و گزینه‌ی خوبی برای زدودن تار عنکبوت و یا خود عنكبوت از تجهيزات مزارع گاوهاي شيري است. یکی از انواع این جاروها، کوله پشتی “Lil Hummer” نام دارد كه برای این منظور ساخته شده است. 

صنعتی

جریان هوای آن 2.7 تا 2.8 متر مکعب در دقیقه است و بسته به مدل آن، بالابر ساکن 2.5 تا 3.8 متری دارد. این دستگاه دارای یک فیلتر هوا (HEPA) با راندمان بالاست که میزان ذرات معلقی  که مجدد در فضا پخش می‌شود را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این دستگاه می‌تواند یک راهکار مهم در شیردوشی باشد. با وجود داشتن افزونه‌هاي جانبي این جاروبرقی می‌تواند مناطقی به ارتفاع 12 متر را تمیز کند. قیمت آن ممکن است بستگي به این افزونه‌ها داشته باشد، اما برخی از جاروبرقی های فروشگاهی مرطوب/خشک نیز ممکن است به همین خوبی عمل کنند. فیلترهای HEPA نیز برای این موارد موجود اند. همچنین می‌توانید از اين جاروبرقی‌ها برای زدودن مواد خوراکی که در مناطق صعب العبور و یا در اطراف انبار ریخته شده، استفاده کنید. باید به خاطر داشت استفاده از جارو برقی به صورت دوره‌ای و مداوم در طول سال بسیار بهتر از «تمیز کردن تصادفی» درست قبل از بازرسی سالانه است.

مدیریت آب

وجود آب تعیین کننده‌ی وجود برخی حشرات مانند پشه‌هاست. بنابراین بايد تمام دستورالعمل‌های لازم را برای حذف آب و در نتیجه کاهش پشه‌ها به کار برد.

 برای مثال، استفاده از لاستیک‌های قدیمی برای نگه‌داشتن پوشش‌ گودال‌هاي سیلو، مکان‌های خوبی را برای پرورش پشه‌ها فراهم می‌کند. سوراخ کردن یا ایجاد شکاف در لاستیک‌ها باعث تخلیه آب جمع‌آوری‌شده و در نتیجه حذف محل پرورش پشه‌ها می‌شود.

ناگفته نماند در صورت وجود مشکل در داخل انبار و اطراف آن، برای کنترل مگس‌های خانگی و پشه‌های بالغ، می‌توان از اسپری‌ مواد شیمیایی استفاده کرد.

مطالعه قسمت قبلی

مطالعه قسمت بعدی

منبع:

http://extension.msstate.edu/publications/publications/insect-management-guidelines-for-dairy-cattle-and-dairies

0 0 رای ها
امتیاز به این نوشته
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی email
عناوین مقاله
0 0 رای ها
امتیاز به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments