فری استال

خطرات مرتبط با سلامتی حیوانات در هنگام استفاده از کود (RMS) به عنوان بستر

عناوین مقاله
1 دقیقه برای مطالعه

هیچ مطالعه ای که به طور مستقیم ارتباط استفاده از  RMS در بروز بیماری های بالینی یا  شیوع بیماری های عفونی به غیر از ورم پستان را نشان بدهد یافت نشده است. سه تئوری بهداشتی مرتبط با استفاده از RMS به عنوان بستر و خطرات مرتبط با آن در زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

سلامت پستان

با توجه به تحقیقاتی که خطر ابتلا به ورم پستان را به تعداد اجرام بیماری زا در بستر مرتبط کرده است، RMS به علت میزان پاتوژن های بالا باید حداقل از نظر تئوری به عنوان یک خطر در نظر گرفته شود.

گزارش ها در مورد سلامت پستان در هنگام استفاده از RMS متفاوت است. بعضی از مطالعات مشکلات بهداشتی پستان را گزارش داده اند و برخی دیگر بر خلاف آنها، اثرات مضر ناشی از تغییر بستر به RMS را نشان ندادند. برای مثال مطالعات موردی در ایتالیا و ایالات متحده استفاده از کود جامدی[۱] که قبل از استفاده مدتی ذخیره شده است را با  افزایش ورم پستان محیطی ناشی از Escherichia coli یا Klebsiella spp مرتبط دانسته است. این در حالی است که، در سه گله در هلند که بستر آنها به RMS تغییر یافته بود ، اگرچه بار میکروبی گونه های کلبسیلا در RMS بالاتر از خاک اره بود، هیچ گونه افزایش ورم پستان مرتبط با گونه های کلبسیلا  و یا کل موارد ورم پستان  بالینی مشاهده نشد.

در دو مزرعه در آمریکا ، Buelow (2008) نتوانست ارتباطی بین تعداد باکتری ها در بستر RMS و ورم پستان بالینی یا تحت بالینی پیدا کند. Husfeldt و Endres (2012) طیف وسیعی از بروز ورم پستان را از ۹-۱۰۹ مورد در هر ۱۰۰ گاو در سال، در ۳۴ مزرعه در American mid-West با استفاده از بستر RMS گزارش دادند. گاوها در گله های مورد بررسی در مقایسه با جمعیت طبیعی غالبا به علت ورم پستان حذف می شدند. این در حالی است که ورم پستان شایع ترین علت حذف  در جمعیت های طبیعی در مقایسه با عدم باروری است. هریسون و همکاران در سال ۲۰۰۸ گزارشات مربوط به ورم پستان و تعداد سلول های سوماتیک هر گاو را در ۶ مزرعه با انواع مختلفی از بستر RMS مورد بررسی قرار دادند، اگرچه بروز ورم پستان بین “واحدهای مورد آزمایش[۲]” متفاوت گزارش شد ، اما در نهایت  بار میکروبی  و خصوصیات فیزیکی بستر در بروز ورم پستان اثر نداشت . شیوع SCC بالا (> 200،۰۰۰ سلول در میلی لیتر برای گاوها و> 100000 سلول در میلی لیتر برای تلیسه ها) بین سه گروه از حیوانات که در ماسه ، RMS  و RMS پس از فرآیند کمپوست نگه داشته می شدند، متفاوت نبود.

استفاده گسترده از RMS در ایالات متحده یک روش رایج است، اما باید به این نکته توجه کرد که قوانین مرتبط با شمارش سلول های سوماتیک مخازن شیر در ایالات متحده آسان تر از انگلستان و اروپا است.( ایالات متحده ، ۷۵۰،۰۰۰ سلول / میلی لیتر ؛ اتحادیه اروپا ، ۴۰۰۰۰۰ سلول / میلی لیتر). بررسی تلفنی ۳۸ مزرعه در upper mid-west States  نشان داد که افرادی که از کود تخمیری[۳] استفاده می کنند قادر به نگه داشتن SCC تانک مخزن زیر ۲۵۰،۰۰۰ سلول/ میلی لیتر و به طور مداوم بودند ، در حالی که برای کسانی که از کود (یا RMS بدون فرآوری خاصی) استفاده می کردند،  SCC تانک مخزن از ۴۵۰،۰۰۰ سلول / میلی لیتر فراتر رفت. در ۳۴ مزرعه ، (۹ مزرعه با بستر کود ، ۲۱ مزرعه با بستر RMS تخمیری و ۴  مزرعه با بستر RMS کمپوست)، میانگین SCC  تانک مخزن، ۲۷۴۰۰۰ سلول درمیلی لیتر بود. وقتی هریسون و همکاران. (۲۰۰۸) االگو SCC تانک مخزن را در ۹ مزرعه که ازRMS (از جمله تازه ، کمپوست و تخمیرشده)استفاده میکردند بررسی کردند ، برخی افزایش یافته و برخی پس از تغییر به این نوع بسترکاهش یافته ماند. تلاش شد تا تغییر در SCC مخزن طی یک دوره ۷ ساله در این مزارع با کل جمعیت ایالت مقایسه شود. این تجزیه و تحلیل منتشر نشده نشان داد، که اسکور خطی  SCC تانک شیردر مزارعی که از  RMS استفاده می کردند، در مقایسه با کل جمعیت ایالات متحده با سرعت بیشتری افزایش یافته است اما ، از آنجا که انواع بستر در کل ایالت شناخته نشده بودند ، نویسندگان تمایلی به نتیجه گیری نداشتند.

تجربیات اولیه در اروپا نشان می دهد که سطح SCC تانک شیر قابل قبول در RMS حاصل می شود ، اما تنوع بین مزارع گسترده است. فیکن و ون لاروون (۲۰۱۲) بعد از تغییر در RMS ، سه مزرعه در هلند با میانگین سالانه SCC  بین ۱۴۷،۰۰۰ تا ۲۷۲،۰۰۰ سلول در میلی لیتر، را به مدت ۲ سال تحت نظر قرار دادند. ، در دو مزرعه از سه مزرعه SCC کاهش یافت . تنها مزرعه با کمترین تعداد سلول در سال دوم در میزان SCC افزایش نشان داد  (به ۱۸۳،۰۰۰ سلول در میلی لیتر). نویسندگان معتقدند که موفقیت با RMS با مدیریت و کیفیت بستر همراه است. یک سال پس از معرفی بستر RMS در ۱۱ مزرعه دانمارکی ، میانگین سالانه SCC در چهار مزرعه پایین تر و در هفت مورد بالاتر از سال گذشته بود.

نتیجه گیری کلی از مطالعات و داده های جمع آوری شده تا به امروز این است که هیچ تأثیر مداوم در SCC با استفاده از RMS وجود ندارد، و هیچ تاثیری در ورم پستان بالینی به روشنی نشان داده نشده است. مطالعات موردی این واقعیت را نشان می دهد که با استفاده از این بستر  مشکلات ورم پستان را می توان تجربه کرد ، اما نمی توان اطلاعات قطعی  درباره احتمال ابتلا ، دلایل یا راهکارهای کاهش آن ارائه داد.

بیماری یون

ماندگاری مایکوباکتریوم اویوم زیرگونه پاراتوبرکلوسیز (MAP)[۴] در مدفوع به دما وابسته است. MAP ممکن است در دماهای پایین تا ۲۵۰ روز در مدفوع دوام بیاورد اما اگر کود به دمای بیش از ۵۰ درجه سانتی گراد برسد، کمتر از یک روز زنده خواهد ماند. این ارقام مربوط به محل ذخیره کود که معمولا تانک ویا پیت هایی با محیط های عمدتا بی هوازی[۵] است، می باشد.  هریسون و همکاران در سال۲۰۰۸  انوع بستر کمپوستی و تخمیر بی هوازی[۶] را آزمایش کردند و کاهش معناداری از MAP را در آنها مشاهده نمودند.  با این وجود MAP در همه انواع کود به جز یکی پیدا شد، هرچند در مقادیر کم، نشان دهنده این است که هیچ کدام از  بستر های تخمیری  و  کمپوستی نمی توانند نابودی این پاتوژن را تضمین کنند. بیشترین شیوع از ۱۲ نتیجه مثبت با میانه لود باکتری ۱۷۴ cfu/g از ۲۴ نمونه تازه ای بود که از یک گله جدا شده بودند. به همین علت و به دلیل خطر بالای انتقال MAP در سنین پایین، توصیه می شود که RMSها در محل های نگهداری گاوهای انتظار زایش یا زایشگاه و همچنین جایگاه های نگهداری گوساله ها و گاوهای جوان به عنوان بستر استفاده نشود.

لنگش

یک مطالعه مروری برروی ارقام لنگش برروی بسترهای RMS (از هر نوعی)، شیوع ( با استفاده از درجه بندی حرکتی و تنها با یک بار مشاهده) ۱۳-۱۶% را برای بسترهای عمیق و ۱۸-۲۲% را برای مت ها  (با اطمینان ۹۵%) گزارش کرده است. این اعداد مشابه مطالعه ولز و همکاران در ایالت مینسوتا در ۱۹۹۳ و کمتر از اعداد گزارش شده توسط فان کایرسینگ و همکاران در سال ۲۰۱۲ در گله های پرتولید ایالات مختلفی از امریکا است.

تیمز در سال ۲۰۰۸ با معرفی RMSهای کمپوست شده عنوان کرد که با استفاده از این بستر سلامت پا و انگشتان بهبود یافته است. اما هیچ اطلاعات خاصی از موادی که در گذشته استفاده می شد و یا میزان مشخصی از لنگش را ارائه نداد. آدامسکی و همکاران در سال ۲۰۱۱ مشخص کردند، در بستر RMS سم گاوها خشک بوده که این امر احتمالا برای سلامت انگشتی مفید است. دو گزارش عنوان کردند که راهروها هنگام استفاده از RMS نسبت به زمانی که از ماسه استفاده می شود، لغزنده تر هستند. یکی از این گزارشات این اطلاعات را به رخداد جراحات بیشتر ربط داده است.

[۱] separated manure solids

[۲] experimental units’

[۳] digested manure solids

[۴] Mycobacterium avium ssp. paratuberculosis

[۵] Anaerobic

[۶] Anaerobic digestion

خواندن قسمت بعدی  

0 0 رای ها
امتیاز به این نوشته
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی email
عناوین مقاله
0 0 رای ها
امتیاز به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments