فری استال

ساخت و نصب استال‌ها

عناوین مقاله
1 دقیقه برای مطالعه

باید اطمینان حاصل کرد که روش های ساخت و نصب استال تداخلی در حرکات طبیعی گاو حین برخواستن و نشستن یا تهویه ی فری استال ایجاد نمی کند. با دقت روش های احداث و شیوه ی قرارگیری سخت افزار های استال های جلو باز را به منظور عدم وجود مانع برای خیز گاو بررسی کنید. باید حتما، دهانه بدون مانع با ۸۱ سانتیمتر ارتفاع که از سطح استراحت اندازه گیری می شود، در نظر گرفته شود.
همچنین اثرات ساختار های استال بر روی جریان هوا در محل استراحت و حضور گاو باید در نظر گرفته شود. استفاده از استیل هایی با ابعاد کوچک در مقایسه با الوار های چوبی بزرگ برای ساخت و نصب استال ها فضای باز بیشتری ایجاد کرده و به تهویه بهتر کمک کند.
استال های قابل تنظیم نیز می تواند مد نظر قرار گیرد. در صورتی که اندازه دام در استال به مرور زمان تغییر کند، امکان جا به جایی اجزای جدا کننده ی استال ها از یکدیگر و سایر اجزاء استال مانند میله ی گردنی نیز می تواند حائز اهمیت باشد. روش های گوناگونی در احداث استال ها وجود دارد که امکان سهولت این کار را فراهم می آورد.

ابعاد فری استال
می توان از نقشه و جداول زیر به منظور تعبیه فضای مورد نیاز برای ساخت و نصب استال و محل قرار گیری اجزاء سازنده آن کمک گرفت. (شکل ۶- ۹ و جدول ۱) این جداول و شکل ها براساس معیارهایی که در منابع علمی و تجربیات میدانی یافت می شوند، هستند. تنظیم نهایی اجزاء به منظور ایجاد راحتی ایده آل برای گاو و به کارگیری حداکثری استال ها نیازمند مشاهده دقیق گاو ها و چگونگی استفاده ی آنها از استال خواهد بود برای مثال باید در نظر بگیرید که:۲۲۲۲- آیا گاو ها و استال ها خشک و تمیز هستند؟
– آیا گاو ها به راحتی از استال ها استفاده می کنند؟
– آیا آسیب ، جراحت، خراش و تورم خاصی در ناحیه مچ ، پاها ، لگن و … در گاو ها دیده می شود؟
– آیا گاو ها برای بلند شدن ، لم دادن یا تغییر موقعیت خود نیازمند اعمال فشار ، ضربات سخت و سنگین به استال ها هستند؟
در واقع گاو بازرس نهایی است. اگر گاو ها نتوانند به طور صحیح و مداوم از استال ها استفاده کنند یا کثیف باشند و یا علائم آسیب در آنها مشاهده شود اقداماتی به منظور اصلاح سیستم مورد نیاز است.مدیریت و نگهداری

               dmAzZ1h8AQGAJDYAgMgSEwB242MASGwBAYAkNgCAyBN0NgDtybDdjUHQJDYAgMgSEwBIbAHLjZwBAYAkNgCAyBITAE3gyBOXBvNmBTdwgMgSEwBIbAEBgCc+BmA0NgCAyBITAEhsAQeDME5sC92YBN3SEwBIbAEBgCQ2AIzIGbDQyBITAEhsAQGAJD4M0QmAP3ZgM2dYfAEBgCQ2AIDIEhMAduNjAEhsAQGAJDYAgMgTdD4L8AHMYjGBnc8AUAAAAASUVORK5CYII=

                 

                 wGKgJSlA7UjjwAAAABJRU5ErkJggg==

فری استال

به منظور تشویق گاو های شیری برای استفاده از فری استال های تعبیه شده برای آنها انتخاب صحیح ابعاد ، طراحی دیواره ها ، نوع کفپوش و مواد به کار رفته در بستر کمک کننده خواهد بود ولی برای اطمینان از تمیزی و راحتی گاو ها مدیریت و نگهداری منظم استال ها ضروری است. تمیزی گاو، گام مهمی در سلامتی و آسایش آن ها، ایجاد روال عادی شیردوشی و تولید شیر باکیفیت می باشد. استال ها روزانه حداقل سه نوبت باید بررسی شده ، کود و بخش های مرطوب آنها برداشته شده و بستر آنها رتب شود تا به شکل خشک ، تمیز ، یک دست و مناسب برای استراحت دربیآید. این امر معمولا حین انتقال گاو ها به بخش شیردوشی و به عنوان بخشی از بررسی رایج و روزانه گاو ها انجام می شود. واضح است که اجزای شکسته شده یا خم شده ی استال ها باید تعمیر یا تعویض شوند تا منجر به ایجاد مانع برای آسایش گاو ها یا استفاده آنها از فری استال ها نشده و همچنین آسیبی به گاو ها وارد نشود .
میزان و دفعات اضافه کردن و شارژ بستر به فاکتور مختلفی مانند تنوع مواد ، نوع بستر استال ها ، جمعیت دسته و فصل سال بستگی دارد. استال هایی با بستر خوب نیازمند اضافه کردن منظم مواد به یک حد ثابت به منظور حفظ حدفاصل ناحیه ی استراحت گاو تا ساختار استال هستند. اضافه کردن مقدار زیادی مواد در دفعات کم می تواند منجر به هدر رفت زیاد بستر و کاهش راحتی گاو ها و همچنین استقرارگاو ها در حالت نامطلوب تا زمان بعدی اصلاح بستر می شود. استال هایی با پایه ی تشک یا کفی برای اطمینان از تمیزی و خشکی و مناسب بودن لایه های بستر به منظور کاهش احتمال آسیب به مچ گاو نیازمند دفعات بیشتر اصلاح بستر هستند.
به این علت که بستر های ارگانیک در مقایسه با بستر های غیر ارگانیک جمعیت باکتری را بهتر حفظ می کنند ، نیازمند به تعویض سریع تر هستند. حذف مواد آلی از یک سوم پشتی کف استال ها و جایگزین کردن آن با مواد تازه به طور روزانه به شدت توصیه می شود. از جلو و عقب راندن مواد آلی در داخل استال خودداری کرده و کود جمع شده داخل آن ار بیرون بریزید.
مواد غیرارگانیک احتمالا کمتر از رشد باکتری ها حمایت می کنند. موادی مانند خاک و آهک معمولا حداقل یک بار در هفته اضافه می شوند. سطح ثابت و منظمی از این نوع بسترها در استال برای ایجاد مکان استراحت مناسب و راحت گاو ها مورد نیاز است. مواد غیر ارگانیک به علت جذب رطوبت باعث خشک نگه داشتن سطح می شوند.
مدفوع ، ادرار و شیر در لایه های زیرین سطح جذب می شوند. با گذشت زمان جمعیت باکتریایی موجود در بستر افزایش می یابد بنابراین از باقی گذاشتن این مواد در بالای سطح حین رسیدگی به استال خودداری کنید. ممکن است تعویض دوره ای قسمت پشتی و آلوده ی استال و جایگزینی آن با مواد جدید لازم باشد.
محیط دور تا دور ناحیه ی استراحت گاو تاثیر زیادی بر روی شرایط آن دارد. اولین قدم گاو حین ورود به استال در نزدیکی ناحیه ای است که در زمانی که گاو خوابیده است سرپستانک ها و پستان در آنجا قرار دارد. برداشت ادرار و کود از راه رو حداقل سه نوبت در روز به طور منظم می تواند به کاهش ورود کود به سطح استال کمک کند. تهویه مناسب در تمام فصول به منظور بهتر کردن کیفیت هوا و خشک نگه داشتن سطح راه رو ها و سطح استال ها ضروری است.
ازدحام بیش از حد هر گروه ( تعداد گاو بیشتر از یک راس به ازای هر استال ) منجر به افزایش کود ، ادرار و رطوبت در محیط می شود. همچنین موجب افزایش تقاضا برای فضای استراحت قابل استفاده خواهد شد. اصلاح مکرر استال ها، اضافه کردن بستر و تمیز کردن راه رو ها به منظور حفظ پاکیزکی و راحتی گاو ها ضروری است.

خلاصه

راحتی گاو ، امنیت کارگران و بهره وری هردوی آنها و حداقل تاثیر منفی بر روی محیط اطراف برای هر دامداری ضروری است. طراحی ، ساخت و نگهداری صحیح از فری استال ها از مولفه های مهم این سیستم است، که این نیاز را برآورده می کند. فری استال ها برای گروه های کوچک و بزرگ گاو از جمله گاو های شیری ، خشک، گاو هایی با شرایط خاص و تلیسه های جایگزین ( ۲۳ کیلوگرم و بیشتر) مناسب است. کارگران باید به بخش های فری استال ها و رفتار طبیعی گاو آگاه بوده و به طور مداوم رفتار گاو و شرایط استال ها را مشاهده و ثبت کنند. در صورت مشاهده ی مشکل اقدامات به موقع در راستای حل آن ضروری است.

0 0 رای ها
امتیاز به این نوشته
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی email
عناوین مقاله
0 0 رای ها
امتیاز به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments