تعدادی گاو در بهاربند

ده راهبرد کلیدی برای مدیریت گله در زمان کاهش حاشیه‌ی سود، چگونه با هزینه‌ی کمتر تولید شیر را افزایش دهیم؟

عناوین مقاله
1 دقیقه برای مطالعه

شرایط اقتصادی ضعیف صنعت دامداری در سال های اخیر سبب شده است، این واحدهای تولیدی بیش از پیش به سمتی حرکت کنند، که در بهترین شرایط خود از نظر تولیدی و مالی قرار بگیرند. در این مقاله با تمرکز بیشتر بر کاهش سرمایه گذاری و فرصت های مدیریتی برای بازگشت بهتر سرمایه ۱۰ معیار در این زمینه را برای ارزیابی در هر دامداری ارائه می دهیم.

image 3
۱)افزایش تولید شیر با ترکیبات مناسب تر

شیر در گله های برتر آمریکا با ترکیبی مساوی یا بیشتر از ۲.۹ کیلوگرم در روز چربی و پروتئین[۱] به ازای هر گاو تولید می شود و هدف گذاری نهایی در بین گله ها بیشتر از ۲.۷ کیلوگرم در روز مواد جامد[۲] به ازای هر گاو است. علاوه بر این درصد این ترکیبات در گله نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور کلی اگر درصد چربی شیر در گله زیر ۳.۷ درصد بوده و پروتئین شیر کمتر از ۳ درصد در گله ی هولشتاین باشد، این موارد از گزینه هایی است که می تواند در گله بهبود یابد. انگیزه ی دامدار برای بهبود این موارد به ارزش چربی و پروتئین شیر بستگی دارد و درحال حاضر چربی شیر از اهمیت و ارزش بالاتری برخوردار است. چربی پایین در شیر نشان دهنده ی عبور آن دسته از اسیدهای چرب غیر اشباع[۳] از شکمبه است که به طور مستقیم از تولید چربی های شیر جلوگیری می کنند. بنابراین تغییر در فرمولاسیون جیره (اسیدهای چرب غیر اشباع، بالانس کربوهیدرات، مسائل مربوط به کیفیت علوفه) یا مواردی همچون ماده ی خشک، سورتینگ[۴] و میزان غذایی که برای هر دام در نظر گرفته می شود، می تواند کمک کننده باشد. در مورد پروتئین شیر مقادیر کمتر از سه درصد می تواند به علت این مسئله باشد که تخمیر شکمبه و سنتز پروتئین های مربوط به میکروب ها در آن در بالاترین میزان خود نیست. یا این که  آمینو اسیدها باید با استفاده از پروتئین های مخلوط[۵] یا آمینو اسید های حفاظت شده[۶] در جیره متوازن شوند. مدت زمان کلی برای تاثیر تغییر در ترکیبات جیره بر تولید شیر بین ۱۰ تا ۱۴ روز است.

۲) به صورت بسیار جدی به دنبال راه های افزایش تولید شیر باشید

به طور کلی بیشترین حاشیه ی سود در تولید، با افزایش تولید شیر میسر می شود. افزایش تولید شیر با تغییر در راهبردهای مدیریتی در سطح گله مانند دفعات شیردوشی (برای مثال تغییر دوبار در روز به سه بار در روز یا شیردوشی ۴/۲)، کاهش دوره ی خشکی گاوهای پرتولید تا ۴۰ روز و افزایش کارآیی خوراک با استفاده از ترکیباتی مانند رومنسین[۷] یا افزایش آسایش دام ممکن می گردد.

چند سال پیش و در یک مطالعه برای ارزیابی دفعات شیردوشی با برنامه ی ۴ بار شیردوشی در روز در طی سه تا ۴ هفته ی اول پس از زایمان و پس از آن شیردوشی دوبار در روز نتایج زیر به دست آمد. در این مطالعه هرچند نتایج بین دامداری ها و گروه های شیردهی متفاوت بود، اما تمام دامداری ها پاسخ های تولید مثبتی داشتند. در ۷ ماه اول مطالعه، میانگین افزایش تولید در این دام ها تقریبا ۱.۶ کیلوگرم شیر با ترکیبات تصحیح شده گزارش شد. هم چنین افزایش کلی ظرفیت کارگر به ازای دفعات شیردوشی در مقایسه با شیردوشی دوبار در روز ۷ درصد گزارش شد. این در حالی است که در شیردوشی ۳ بار در روز این شاخص ۳۰ درصد نسبت به ۲ بار شیردوشی در روز افزایش پیدا می کند. به هرحال در هنگام اجرای این برنامه های مدیریتی باید علاوه بر افزایش تولید، به میزان درآمد و سود واقعی ناشی از این تغییرات نیز نگاهی داشته باشید و آن را ارزیابی کنید.

۳) گاوهای تازه زا را حذف نکنید.

در بهترین گله هایی که با آنها روبه رو شده ایم، حذف گاو تازه زا در ۶۰ روز اول پس از زایش را در ۵% و یا کمتر از آن نگه می دارند. در این گله ها با حذف گاوهای تازه زای کم تولید، توانسته اند به راحتی حذف را به کمتر از ۵% هم برسانند. به تازگی در یک پایگاه داده از ۷۲ گله در نیویورک و ورمونت، ۲۵% گله ها حدود ۹-۱۳% حذف گاوهای تازه زای با روز شیردهی کمتر از ۶۰، داشتند. همچنین در بین تلیسه های شکم اول میزان این حذف در حدود ۶% بوده است. در ۲۵% بالایی گله ها، ۷-۱۱% تلیسه های شکم اول در ۶۰ روز اول شیردهی حذف می شدند. این حذف می توان زیان اقتصادی بزرگی به گله ها وارد نماید. دلایل این حذف ها معمولا تراکم بالای گله قبل و بعد از زایش، تغییرات مداوم گروه ها قبل و بعد از زایش و یا مشکلات رقابتی بین تلیسه های تازه زایمان کرده و گاوهای پیرتر می باشد.

درپایگاه داده دیگری، گاوها در گله هایی با فضای سرآخور کمتر از ۲۸ اینچ (۷۱ سانتی متر) قبل از زایش، ۴۰% احتمال حذف بیشتری در ۳۰ روز اول شیردهی را داشته اند. مشکل در توازن جیره عمدتا نادر است اما مشکلات در نحوه خوراک ریزی و ارائه آن مثل وجود علوفه خشک بلند در TMR در دوره خشکی و قبل از زایش که می توانند سبب سورتینگ[۸] شود، وزن کشی نامناسب اجزای جیره، در نظر نگرفتن تغییرات ماده ی خشک در جیره های مختلف و … معمول هستند. گله هایی که از علوفه با کیفیت بالا استفاده میکنند معمولا نیاز به تهیه علوفه با انرژی پایین برای جیره گاوهای فارآف[۹] دارند چرا که دریافت انرژی بالا در این دوره احتمال رخداد بیماری های پس از زایش و حذف گاوهای تازه زا را افزایش می دهد.

منبع :

Ten Key Herd Management Opportunities on Dairy Farms During Low Margin Time, Tom Overton, Jason Karszes, Robert Lynch, Julio Giordano and Mike Van Amburgh, Department of Animal Science and PRO-DAIRY, Cornell University

[۱] True Protein

[۲] Solid

[۳] Unsaturated fatty acids

[۴] Sorting

[۵] Blended proteins

[۶] Protected amino acids

[۷] Rumensin

[۸] Sorting

[۹] Far-off

خواندن قسمت دوم

0 0 رای ها
امتیاز به این نوشته
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی email
عناوین مقاله
0 0 رای ها
امتیاز به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments