گوساله

استفاده از مکمل آغوز و یا محصولات جایگزین آغوز

عناوین مقاله
1 دقیقه برای مطالعه

وجود آغوز فاقد آلودگی، با کیفیت بالا و تازه برای مزارع و همه ی گوساله های تازه متولد شده، همیشه امکان پذیر نیست. به علاوه برخی از محصولات مصرفی به علت آلوده بودن با مایکوپلاسما آویوم تحت گونه ی پاراتوبرکلوزیس، ویروس لکوز گاوی و یا مایکوپلاسما بوویس عامل ورم پستان حذف می شوند. در برخی شرایط استفاده از مکمل آغوز (CS) و یا  جایگزین آغوز (CR) راه موثری جهت بهبود ایمنی اکتسابی در گوساله هاست، همچنین در این حالت، امکان آلودگی با پاتوژن ها کاهش میابد. پودر تجاری CS و یا CR شامل ایمنوگلوبولین های گاوی است که به طور مثال از پلاسما یا شیر بدست آمده است. توصیه می شود که محصولات CS و CR با آب مخلوط شوند و به عنوان یک وعده مجزا بعد از مصرف کلستروم طبیعی داده شود. تفاوتهای زیادی بین قیمت محصولات  CS (5تا۷ دلار در روز) و  CR (25 تا ۳۰ دلار در روز) وجود دارد. محصولات CS  به میزان کمتر از ۵۰ گرم  IgG در هر دوز[۱] دارند، هیچ منبع تغذیه ای ندارند و تنها به عنوان مکمل محسوب می شوند و نمی توانند نقش جایگزین داشته باشند. در صورت استفاده از این محصولات به تنهایی، سطح ایمنوگلوبولین های سرم کاهش می یابد و در نتیجه  شانس درگیری با FPT در مقایسه با مصرف آغوز تازه افزایش می یابد.  مصرف این مکمل در گوساله هایی که روزانه ۳ تا ۴ لیتر آغوز با کیفیت در روز دریافت می نمایند اثر اضافه تری محصولات  CR که  حدااقل ۱۰۰ گرم IgG در هر دوز داشته باشند نخواهد داشت. همچنین موجب حفظ پروتئین، انرژی، ویتامین و مواد معدنی خواهند بود و برای جایگزینی کامل آغوز مادری طراحی شده اند.

image 5

در مطالعه ای کنترلی در ۱۲ گله در مینی سوتا و ویسکانسین، سوآن و همکاران نشان دادند که ، ۲۳۹ گاو با محصولات تجاری  CRو سطح IgG سرم آن ها (۵.۸ mg/ml) در مقایسه با ۲۱۸ گوساله که با آغوز مادری تغذیه شده اند (۱۴.۸ mg/ml) کاهش یافته است. با وجودی که روندی در افزایش مرگ و میر گوساله ها دیده می شود ولیکن درصد مرگ ومیر و واگیری با عفونت در گوساله های تغذیه شده با آغوز مادری (واگیری: ۵۱.۹% مرگ و میر ۱۰%) و CR (واگیری : ۵۹.۶% و مرگ و میر :۱۲.۴%) تفاوت ندارد. در مطالعات دیگر نسبت بهتری از موفقیت CR در انتقال ایمونوگلوبولین (میانگین سرمی IgG بیش از ۱۰ mg/ml)گزارش شده است؛ به خصوص وقتی گوساله ها با دو دوز CR تغذیه می شوند.

میانگین IgG  سرم در طی ۲۴ ساعت برای گوساله های تغذیه شده با یک دوز (۱۰۰ گرم IgG)، دو دوز (۲۰۰ گرم IgG) با  CR استخراج شده از شیر و یا گوساله های تغذیه شده با ۳.۸ لیتر از آغوز مادری به ترتیب : ۱۱.۶ ، ۱۶.۹و ۲۷.۲  mg/ml بوده است. تغذیه دوزهای بیشتر  CR ممکن است میزان موفقیت انتقال غیرفعال ایمنی را افزایش دهد، اما میزان سودآوری آن هنوز نیاز به بررسی دارد. به طریق مشابه تاثیرگذاری و سودمند بودن استفاده از CR در بیماری یون یا سایر بیماری های عفونی نیاز به بررسی های بیشتری دارد. با توجه به تفاوت های فراوان بین محصولات مختلف، دامپزشکان حتما باید به نتایج مطالعات کنترلی کاملا تایید شده در مورد  CR مورد نظر، رجوع نمایند.

[۱] Dose

0 0 رای ها
امتیاز به این نوشته
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی linkedin
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی email
عناوین مقاله
0 0 رای ها
امتیاز به این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments